cadeau

Een kerstpakket geven is iets typisch Nederlands en aan de cijfers te zien, blijft deze traditie nog wel even bestaan. Ondanks dat we vaak wel iets te klagen hebben over de inhoud, willen we ook niet met lege handen naar huis gaan rond de kerstdagen. Maar hoe zorg je er dan voor dat je medewerkers tevreden zijn met hun kerstpakket en wat zijn de laatste trends?

De decembermaand is uiterst geschikt om je werknemers te bedanken. Uit onderzoek blijkt dat de emotionele waarde van een cadeautje groter is dan bij een bepaald geldbedrag. Van alle Nederlanders verwacht 82% wel iets met kerst. Iets meer dan de helft, 64%, vindt het erg als zij niets ontvangen tijdens de koude dagen en 87% wil dat hun baas nadenkt over de inhoud en niet een standaard pakket geeft. Het is belangrijk voor een werkgever om te kijken naar de werknemers en een passend kerstpakket uit te kiezen. Iets persoonlijks is het beste, maar natuurlijk niet altijd haalbaar. Wanneer je veel medewerkers hebt, kun je het personeel groeperen en verschillende pakketten voor deze groepen bestellen. Voor mannen en vrouwen bijvoorbeeld iets anders, voor de jongere generatie iets anders dan voor de oudere generatie enzovoort.

Trends op het gebied van kerstpakketten:

  • Een pakket met een thema
  • Geen standaard doos als verpakking, maar een tas, poef of iets anders bruikbaars
  • Streekproducten
  • Maatschappelijk verantwoord, ambachtelijk, puur, eerlijk, duurzaam, groen, eco...
  • BBQ gerelateerd, helemaal hip tegenwoordig!
  • Tegoedbonnen of vouchers om zelf uit uit te kiezen, handig bij grote bedrijven of met veel jongeren
  • Binnen het bedrijf een kerstmarkt houden waarbij iedereen zijn eigen pakket kan samenstellen aan de hand van bonnen

Het is nog te vroeg om de cijfers van dit jaar in beeld te krijgen, maar van de 8,4 miljoen werkende Nederlanders in 2016 kreeg meer dan de helft, namelijk 4,5 miljoen, een kerstpakket ter waarde van €40,- tot €45,-. Het gaat beter met de economie, dus zal dit aantal in 2017 vast en zeker omhoog gaan. Echter zie je ook steeds vaker dat bedrijven het kerstpakket afschaffen en een leuk en meestal luxe eindejaarsgeschenk weggeven aan het eind van december.

Trends op het gebied van eindejaarsgeschenken:

  • Duurzaam
  • Multifunctionele producten
  • Technologie
  • Gebruiksvoorwerpen met design, hout en kurk is tegenwoordig heel trendy

cadeauWist je trouwens dat het kerstpakket al sinds de 19e eeuw bestaat?
Naast Nederland zijn er nog een aantal landen die hieraan doen, zoals Italië en Brazilië, maar onze naaste buren hebben helaas niets om uit te pakken. In België is het zelfs de omgekeerde wereld. Daar geven werknemers een cadeau aan hun werkgever!

Bron: RTLZ.nl, PromZ, Kerstpakketleveranciers.nl